Kokonaisia kohtaamisia Fyysinen, psyykkinen vai psykofyysinen? Oma kiemurainen urapolkuni johti...
Lue lisääPyhä hengitys
Hengitysrytmi ja -tapa edustavat olemisen tapaamme aidommin kuin, mitä mielessä tietoisesti liikkuu. Oma hengitysrytmimme on yksityistä ja henkilökohtaista, integriteettimme sisäpuolella oleva asia, koskematonta meissä. Emme voi ulkoapäin tietää paljoakaan siitä, miten toisen ihmisen kuuluisi hengittää ja olla. Meidän on välillä vaikea antaa itsemmekään olla sellaisia kuin olemme. Pysähdy siis kuuntelemaan pyhää hengitysrytmiäsi. Käy istumaan tai makuulle, laita käsi vatsallesi kuuntelemaan. Tästä alkaa itseen tutustuminen ja ihmettely.
Henkilökohtainen, hengitykseen liittyvä pyhän kokemukseni syntyi useita vuosia sitten. Ei hetkellisenä elämyksenä, vaan hitaasti hiipien. Pyhä alkoi asettua hiljalleen taloksi. Aloin arvostaa itseäni ja kokemuksiani ja ymmärtää, ettei ole oikeaa tapaa olla tai hengittää. Oivalsin, että saan olla sellainen kuin olen, vaikka se herättäisikin muissa ristiriitoja. Tällainen olemassaolon oikeuden kokemuksen vaaliminen ei ole kenellekään helppoa. Pitkällisen työskentelyn myötä syntyivät aiempaa selkeämmät rajat sekä kehollinen kokemus integraatiosta ja integriteetistä – omasta eheästä alueestani, koskemattomuudestani ja oikeudestani itse päättää. Nimitin tätä läsnäolon kokemusta pyhäksi. Aloin puhua pyhästä hengityksestä ja pyhästä hengitysrytmistä, kun tarkoitin henkilökohtaista olemisen kokemusta.

En viittaa ilmaisuilla uskonnolliseen pyhän kokemukseen. Toisaalta arvelen viittaavani sellaiseen, joka saattaa jollain tapaa olla samankaltainen joidenkin ihmisten uskonnollisen hartauden kokemusten kanssa. Kokemus on ollut minulle merkittävä hengitystyön kannalta. Se on auttanut tunnistamaan itseä ja kunnioittamaan myös muiden erillisiä ja erilaisia kokemuksia ja olemisen tapoja. Ryhmässä on aina olemassa useita rinnakkaisia pyhän kokemuksia.

Myös kirjailija Leena Krohn sanoo, että hän ei pidä pyhän käsitettä minkään uskonnon erityispiirteenä vaan näkee, että kaikilla ihmisillä on tarve kokea syvää olemassaolon kokemusta. Krohnin mukaan ihmisen mielikuvitus edustaa tietoisuutta ja sielua ja sitä kautta ymmärrystä elämän arvoituksellisuudesta ja pyhyydestä. Nämä ajatukset tulevat lähelle omia kokemuksiani pyhästä hengityksestä ja hengityksen parissa tapahtuvasta mielensisäisestä hengityksestä, mielen liikkuvuudesta ja luovuudesta.
Tšekkiläinen psykiatri Stanislav Grof on puolestaan tutkinut ja pohtinut nimenomaan mielikuvia. Hänen mukaansa ihminen voi kokea mielikuvia neljällä tasolla. Näitä ovat:
- Abstrakti, esteettinen taso: valo, värit, ahaa-elämykset.
- Psykodynaaminen taso: henkilökohtaiset kokemukset.
- Ruumiin kokemisen taso: hengityksen, lihaksiston ja fysiologian reaktiot.
- Huippukokemusten taso: kokemukset pyhyydestä, ykseydestä ja rauhasta.
Itse ajattelen, että pyhän hengityksen kokemuksessa näyttäytyvät parhaimmillaan nämä kaikki yhtä aikaa.
Voit lukea koko artikkelini tästä aiheesta täältä. Olen tallettanut artikkelin PDF-muotoon.
Jos kiinnostuit workshopista, jossa tutkimme hyvän, pahan, pyhän, rajojen, tilan ja trasgression kokemuksia, olet lämpimästi tervetullut Tampereelle 16.-18.8.2023.
Suhde pimeyteen
Suhde pimeyteen Vaikeus sietää pimeää Monet inhimilliset ongelmat toistuvat vuodesta...
Lue lisääHengityskirjat
Hengityskirjat Matka hengityskirjojen kirjoittamisen ja julkaisemisen kanssa on ollut pitkä....
Lue lisääHengityksen vuodenajat
Hengityksen vuodenajat Hengityksen rytmi, alati elävänä ja muuntuvana, on saanut...
Lue lisää