Psykofyysinen hengitysterapia eli hengityskoulu
Hengityskoulu kehitettiin alun perin hyperventilaatio-oireista ja ahdistuneisuudesta kärsivien auttamiseksi. Nykyään menetelmää sovelletaan itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tueksi monenlaisille ihmisryhmille.
Yliviriämisen, aliviriämisen, tunnesäätelyn tai itsetuntemuksen ongelmiin liittyy yleisiä oireita. Kaikkien hengitys on ajoittain epätasapainossa ilman, että ihminen itse välttämättä huomaa sitä.
Menetelmä tarjoaa keinoja itsesäätelyn tueksi sekä ammattihenkilölle itselleen että ohjattavalle. Ammattilainen saa tukea myös omaan jaksamiseen, työuupumuksen välttämiseen ja hengitystilan löytämiseen.

Psykofyysinen hengitysterapia on integroitavissa monenlaiseen ohjaus- ja auttamistyöhön ja eri terapiamuotoihin.
Hengitys virtaa
Hengitys on dynaamista liikettä – se aaltoilee, virtaa ja pysähtyy hetkittäin taukoihin. Edestakainen aaltoliike on hengityksen ydin. Kun alamme todella tuntea tämän liikkeen kehossamme, jotain merkittävää tapahtuu.
Myös sisäinen maailmamme hengittää. Mielen hengittävyys liikuttaa meitä sisältäpäin ja vaikuttaa kokemukseemme. Joskus kuitenkin pidätämme hengitystä ja torjumme liikutetuksi tulemisen tunteen. Näin hengityksen luonnollinen liike pysähtyy.
Muutostyö alkaa usein pienestä liikahduksesta – hellittämisen hetkestä, rauhoittumisesta, oivalluksesta tai voimallisesta uloshengityksen purkauksesta. Kun hengitys pääsee jälleen virtaamaan, se tuntuu kehossa kokonaisvaltaisena elävyytenä ja vapautumisena.
Virtaamisen kokemus kietoutuu perusturvallisuuteen. Se rakentuu vuorovaikutuksessa: siinä, miten meitä on kannateltu ja kuinka olemme voineet luottaa toiseen. Samalla opimme kokemaan tunteita, elävyyttä ja luottamaan omaan kehoomme.
Hengitys ja painovoima ovat syvässä yhteydessä. Suhteemme maahan ja tukipintaan heijastuu suoraan hengityksen laatuun. Kun yhteys maahan katkeaa, myös hengitys muuttuu.
Miksi kannattaa osallistua hengitysaiheisiin koulutuksiin?
Meidän jokaisen hengitys on ajoittain epätasapainossa. Stressi, huoli, kiire, sairaudet, ahdistus tai voimakkaat tunteet vaikuttavat hengitykseen – tämä on täysin luonnollista ja osa elämää. Epätasapainoinen hengitys käynnistää kuitenkin elimistössä stressireaktion, joka näkyy moninaisina oireina ja voimavarojen vähenemisenä.
Hengitys tarjoaa aina käytettävissämme olevan, ilmaisen ja yksinkertaisen väylän vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja kykyyn rauhoittua myös vaikeissa tilanteissa. Hengitys on eräänlaista “ei-kenenkään aluetta” – se kuuluu kaikille, iästä tai taustasta riippumatta.
Koulutuksissani lähestyn hengitystä sekä uutena että ikiaikaisena tietoisena ja terapeuttisena keinona. Kyse ei ole nopeista tekniikoista tai ihmelääkkeistä, vaan tavasta olla, havaita ja elää. Hengitystyöskentelyä voi soveltaa monenlaisissa elämän hankaustilanteissa sekä ennaltaehkäisevästi että hoitavasti. Se tarjoaa keinoja jaksamiseen, työuupumuksen ehkäisyyn ja oman hengitystilan löytämiseen.
Mitä saat? Saat runsaasti ideoita siitä, miten löytää hengitystyöskentelyn avulla
- Rauhoittumisen ja palautumisen kykyä
- Tasapainoa ja hyvinvoinnin tukemista arjessa
- Terveemmän ja tasapainoisemman hengitystavan
- Lievitystä kipuihin ja erilaisiin oireisiin
- Rauhallisempaa ja syvempää unta
- Elävän yhteyden omiin kehotuntemuksiin, tunteisiin ja tietoisuuteen
- Vapauden olla oma itsesi
- Myötätuntoisen suhteen itseesi ja toisiin
- Anteeksiantavuutta ja armollisuutta
- Leikillisyyttä ja lämpöä elämään
- Emotionaalista tasapainoa ja joustavuutta
- Toimijuutta ja sisäistä voimantunnetta
- Parempaa itsesäätelykykyä
Hengityskoulu – Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena -koulutus
Koulutuksen kesto ja sisältö: 10 päivää, 78 lähiopetustuntia, välitehtäviä verkossa ja itsenäistä teoriaan tutustumista, yhteensä 6 opintopistettä. Koulutus toteutuu 4 kk aikana neljässä osassa kuukauden välien (3 + 3 +2 +2 päivää).
Oppimateriaali: Koulutuksessa käytettävä Hengitysterapeutin työkirja kuuluu koulutuksen hintaan. Lisäksi suositellaan Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena -teoriakirjaa. Kirjan saa tilattua kouluttajalta.
Koulutuksen kuvaus: Psykofyysistä hengitysterapiaa eli hengityskoulua on kehitetty Suomessa yli 40 vuoden ajan sekä kliinisen potilastyön että ammattilaisten koulutuksen kautta. Kyseessä on integratiivinen psykofyysinen menetelmä, jota kehitetään jatkuvasti vastaamaan sekä ohjattavien että terveydenhuollon palvelujärjestelmän tarpeita.
Koulutuksen tavoite
Koulutus antaa valmiudet toimia hengityskoulu-ryhmän ohjaajana tai soveltaa hengitystyöskentelyä yksilö-, pari- ja perhekontakteissa erilaisten potilas-, asiakas- ja oppilasryhmien kanssa.
Koulutuksessa tutkitaan menetelmiä, joilla voidaan tukea tasapainoisen hengityksen oppimista ja sitä kautta vaikuttaa laajasti ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Hengitys toimii myös keskeisenä työvälineenä vuorovaikutuksessa: se voi lisätä turvallisuuden tunnetta sekä ohjaajalla että asiakkaalla ja syventää yhteyttä.
Oppimisprosessi ja työskentelytapa
Hengitystyö alkaa aina omasta kehosta ja kokemuksesta. Koulutuksessa osallistuja käy läpi saman terapeuttisen prosessin, jonka myös hengityskouluun tuleva asiakas tai potilas kokee. Ryhmässä tehtävä kehollinen työskentely voi sysätä liikkeelle omakohtaisen tunneprosessin.
Siksi koulutukseen osallistumiseen on hyvä varata riittävästi tilaa ja aikaa sekä opitun sisäistämiselle että mahdollisten tunneprosessien käsittelylle. Joillakin osallistujilla voi koulutuksen aikana herätä tarve oman psykoterapian aloittamiseen – tätä mahdollisuutta on hyvä tarkastella avoimesti jo ennen koulutusta.
Kokemuksellisuus ja teoria
Koulutuksessa yhdistyy kokemuksellinen oppiminen, teoreettinen perehtyminen ja oma reflektio:
- Osallistujat harjoittelevat menetelmiä kehollisesti yksin, pareittain ja ryhmässä.
- Teoreettinen pohja syvenee luentojen, kirjallisuuden ja keskustelujen kautta.
- Oppimista tuetaan itsenäisillä välitehtävillä, päiväkirjatyöskentelyllä ja yhteisellä oppimisverkolla.
Kohderyhmä: Koulutus soveltuu vuorovaikutustyötä tekeville sekä monille terveydenhuollon ammattiryhmille. Menetelmiä voidaan soveltaa yksilö, pari- ja perhetyöhön ja erilaisiin ryhmiin.
Koulutus ei sovellu henkilöille, joilla on ajankohtaisesti vaikea, toimintakykyä rajoittava sairaus, aistirajoitteita (näkö- tai kuulo-ongelmia) tai akuutti, vaikea elämänkriisi. Koulutuksessa työskennellään paljon lattiatasossa (makuulla tai toista lattialla avustaen). Koulutuksessa ollaan siis paljon matalissa alkuasennoissa lattialla, mikä on hyvä huomioida oman fyysisen toimintakyvyn näkökulmasta. Tuki- ja liikuntaelimistön vaivat voivat estää harjoituksiin osallistumisen. Ota yhteyttä mikäli oma osallistumiskykysi askarruttaa.
Sisältö:
- hengityskouluryhmän aloittaminen
- oleminen ja tekeminen
- varhainen vuorovaikutus ja hengityksen säätely
- stressin syntyminen, ylläpysyminen ja vaikutus
- pelot, häpeä, vaille jääminen ja vastapainona turvallisuus
- rajat suojaavana ja läpäisevänä hengityksessä ja ihmissuhteissa
- mielikuvien ja myötätunnon merkitys muutoksessa
- vastarinta muutoksessa
- uloshengitys muutostyön lähtökohtana
- tilakysymys eli onko tilaa hengittää
- sisäänhengitys, saaminen ja nautinto
- vuorovaikutus ja hengitys
- eroaminen ja surutyö
- ryhmän lopettaminen
- kertaus ja päättötyöt
Kouluttajat:
Minna Martin, psykologi, kouluttajapsykoterapeutti, hengityskouluohjaaja ja -kouluttaja ja Rauni Toffer, kliinisesti erikoistunut hoitaja, perhe- ja paripsykoterapeutti ET, hengityskouluohjaaja ja -kouluttaja.
Tilaa koulutus koulutusyhteisöllesi
Jos kiinnostut tilaamaan koulutuksen yhteisöllesi, ota yhteyttä!
Kymenlaakso syksyllä 2025
Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena -koulutusryhmä.
Turku keväällä 2026
Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena -koulutusryhmä.
Helsinki keväällä 2027
Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena -koulutusryhmä.
Luonto hengittää
Hengitystyöskentely sopii erinomaisesti yhteen luontolähtöisen työskentelyotteen kanssa. Kehollista työskentelyä voidaan tehdä sekä sisällä että ulkona luonnossa.
Katso lisää tästä sivulta Luontolähtöinen työskentely!
Kouluttaja
Minna Martin, psykologi, kouluttajapsykoterapeutti
